Klassiska våren 2011

Detta är visningen du inte vill missa! Toppnumret är en akvarell av Zorn, Kärleksnymf, utförd så tidigt som 1885. Kärleksnymf är den största akvarell Zorn utfört och faktiskt hans första nakenstudie i helformat. Också ramen är unik, målad av honom själv. Utropet på denna nationalklenod är 8.000.000-10.000.000 kr.

Här finns också en olja av Hill av allra bästa kvalitet, en av de få oljemålningar från tiden innan han gick in i sin sjukdom, en mustig parisisk caféinteriör av i auktionssammanhang ovanlige Axel Törneman, en unik samling brev och teckningar av Johan Tobias Sergel, två intressanta samlingar antika fickur, en högklassig sekretär av mästaren Georg Haupt och mycket mer.

Svenskt måleri & skulptur
Förra årets höjdpunkt var utan tvekan Anders Zorns historiska auktionsrekord för Sommarnöje som klubbades för 26 miljoner kronor. Vid denna auktion är det därför särskilt roligt att kunna presentera ytterligare ett mästerverk av samme konstnär: akvarellen Kärleksnymf från 1885. En enastående målning i Zorns konstnärskap, framförallt genom sitt motiv men också genom akvarellens förhistoria, innehåll och konstnärens makalösa ljushantering. Akvarellen utfördes i London under försommaren 1885 efter en beställning från grosshandlare Ernst Bratt i Göteborg innan konstnären återvänder till hemlandet för att förlova sig med Emma Lamm. Kärleksnymf är Zorns första stora fullbordade nakenmålning. Hans engelska favoritmodell Mary Smith ligger bekvämt tillbakalutad på de gula draperierna, inbjudande och lockande, omgiven av tre amoriner och de frodiga exotiska växterna. Målningen visades första gången på Opponenternas utställning i Blanch's konstsalong under hösten samma år. Succén var omedelbar med en genomgående positiv kritik där uttryck som geni, färgmagi, triumf och mästerverk nämndes (nr 2405, 8-10.000.000 kr).
Carl Fredrik Hills Forêt de Fontainbleau utfördes i Montigny under sommaren 1875, en period då han målar flera av sina mest betydelsefulla konstverk. I en totalt skugglös komposition skildras det karga landskapet med den molnfria himlen, befolkat av enbart en ensam liten karaktär vandrandes på väg ut ur bilden. Sommarhettan är påtaglig, den nästintill vibrerar, likaså gör målningen (nr 2450, 4-5.000.000 kr).
Axel Törnemans Caféinteriör – Paris från 1905 är ett av de viktigaste svenska konstverken från denna period, en målning som innebar en radikal brytning med den tidigare konsten och en revolutionerande början på modernismen. I den livfulla kompositionen har konstnärens intention varit att fånga den intensiva och samtidigt flyktiga stämningen av Paris nattliv (nr 2373, 2.5-3.000.000 kr).
Carl Larsson visar oss två typiska akvareller från konstnärsfamiljens hem i Sundborn, båda med motiv från Förmaket. I den första målningen från 1910, Brita i Förmaket finner vi konstnärens dotter glatt poserande. Några år senare, närmare bestämt 1916 tillkommer En unge, där vi på en stol i samma förmak finner en typisk Sundborn-tös med busigt ansiktsuttryck (nr 2353, 1.5-2.000.000 kr samt 2438, 1.2-1.5.000.000 kr).
Carl Wilhelmson inspirerades alldeles särskilt av Spaniens kultur och människor, för tredje gången återvänder han hit 1920, och målar Tres Muchachas. Han intresserar sig här för det enkla och fattiga folket och väljer att skildra småstadsborna och bönderna, de vanliga människorna, precis som vi också finner dem finner i hans så karaktäristiska västkustskildringar (nr 2471, 1.2-1.500.000 kr).
Bruno Liljefors skildrar som ingen annan vår svenska natur och dess djurliv. Alfågelflock i havsbandet visar konstnärens nästan kusliga talang när han skildrar såväl fåglarnas rörelse som vindens riktning i ett impressionistiskt snabbt registrerande av alla synintryck(nr 2482, 800-1.000.000 kr).
Fransmannen Guillaume Taraval engagerades av Carl Hårleman till slottsbygget i Stockholm och anlände till vad som skulle komma att bli hans hemland under sommaren 1732. Taraval var bunden till att enbart arbeta med kungliga uppdrag, och fick inte ta privata beställningar, Allegori över kärleken kommer troligen från Fredrik I:s lustslott Svartsjö(nr 2395, 500-600.000 kr).
Olle Hjortzberg påminner oss om härliga stundande tider med den friska blomsterprakt i Midsommarblomster och får avsluta vårens presentation av den svenska konsten (nr 2337, 400-600.000 kr)..

Utländskt måleri & skulptur
Den franske Hubert Roberts Interiör från påven Jules II:s stall är utförd under konstnärens långa sejour i Italien under 1700-talets mitt. Tillsammans med Fragonard besökte han Rom, och här delar han med sig av ett av sina favoritmotiv – stallet och höloftet i Villa Giulia (nr 2565, 400-500.000 kr).
Den flamländske renässanskonstnären Adrien Isenbrant, verksam i Brygge under 1500-talets första hälft, visar oss helgonet Sankt Hieronymus med de återkommande attributen lejonet och krucifixet i en typisk renässanskomposition där det vida och detaljrika landskapet breder ut sig i bakgrunden (nr 2568, 400-600.000 kr).
Den finländske mästaren Albert Edelfelts modell Thérèse Lainville är fångad i ögonblicksskildringen Vid fönstret från 1884.Elegant klädd för promenad i den parisiska vårsolen sitter hon i konstnärens ateljé och blickar ut över staden genom det öppna fönstret som låter solens strålar värma hennes bleka kinder(nr 2664, 1.5-2.000.000:-).

Möbler
På möbelavdelningen finner vi ett mästerstyckeskåp i rokoko av Andreas Fogel i ypperlig kvalitet och perfekt skick (nr 2003, 150-200.000 kr). Tidig svensk rokoko är vanligtvis dåligt representerad på de klassiska auktionerna. Denna gång har vi en mycket charmig byrå Olof Martins hand, fanerad i valnöt och med brännförgyllda bronsbeslag (nr 2015, utrop 80-100.000 kr).
Toppnumret på möbelavdelningen är en sekretär av mästarnas mästare, Georg Haupt. Denna eleganta möbel är fanerad med en mängd olika träslag och har en skiva av grön kolmårdsmarmor. Haupts känsla och höga krav på material och kvalitet genomsyrar allt han gjorde. Denna möbel är inget undantag (nr 2046, utrop 600-800.000 kr).
Nr 2021 är ett mycket intressant föremål, en soffa i bemålat gjutjärn från empiretidens Berlin efter förlaga av Karl Friedrich Schinkel (nr 2021, 40-50.000 kr). Schinkel var konstnär, arkitekt mönsterritare, möbelformgivare och stadsplanerare och är det stora namnnet bakom den tyska klassicismen.

Glas
Ett intressant utrop på glasavdelningen är en vacker lockurna tillverkad omkring 1800 på Strömbäcks glasbruk, Sveriges nordligaste glasbruk, beläget 20 km söder om Umeå. Dekoren är i svart och guld med bårder och blomsterbuketter samt monogrammet GCÅ som möjligen kan stå för någon inom familjen Åberg, ägare glasbruket vid denna tidpunkt (nr 2245, 8-10.000 kr).

Europeisk keramik
Det mest kuriösa föremålet på avdelningen denna gång är en käppkrycka i porslin från Meissen i form av ett mopshuvud. Modellen är gjord av fabrikens mest kände modellör Johann Joachim Kaendler på 1740-talet. Mopsen ansågs representera lojalitet, pålitlighet och stadighet och valdes som symbol för den underjordiska frimurarliknande organisationen Mopsorden som grundades av romerska katoliker i opposition mot påven och som förbjöds 1748. Föremål med mopsmotiv, liksom andra hundraser, är ett omtyckt samlarområde idag och denna lilla söta mops kommer väl gissningsvis att hamna i ett hem med andra hundar (nr 2273, 30-40.000 kr).
Bland de svenska keramikföremålen utmärker sig bland annat en ovanlig fajansfigurin i form av en pierrot från Marieberg 1764. Denna har proveniens adliga ätten von Ehrenheim, Grönsöö (nr 2257, 10-12.000 kr). Vill man duka lika fint som på Kungliga Slottet skall man vara med och bjuda på bordsuppsatsen nr 2285. Denna har ingått i en servis som Carl XIV Johan lät beställa från Frankrike till Stockholms slott och den bär hans förgyllda monogram (30-40.000 kr).

Silver och smycken
Av den ryska avdelningens tre guldetuier är två kejserliga gåvor. Det ena gavs år 1880 till en svensk tullofficer av tsarevitj (sedemera Alexander III) som tack för hjälpen när han seglade med lustjakten Zarevna sommaren 1879 på väg till Köpenhamn för det årliga besöket hos svärföräldrarna Kristian IX och drottning Louise (nr 2784, 150-200.000 kr). Etuiet från firma Hahn & Co., i S:t Petersburg har ryska kejserliga vapnet med briljanter på locket (nr 2785, 200-225.000 kr).
Silveravdelningens mest spektakulära nummer är den stora vinterpokalen som var 1:a pris vid Sveriges första vinterbiltävling 1906. Tillverkningskostnaden i dagens penningvärde var ca 100.000 kr. Den väger hela 6,5 kg och ropas ut för 50-60.000 kr (nr 2822).
Bland avdelningens tre 1600-talsdryckeskannor finns en magnifik kanna av Johan Wefwer, Linköping med heltäckande driven dekor. Snarlika kannor av samme mästare finns på Nationalmuseum och på Hallwylska palatset. Kannan väger 1,5 kg och utropspriset är 175-200.000 kr (nr (2836).
Smyckeavdelningen är inspirerande och lockande denna säsong. Den domineras av gulddosor och guldsmycken från Jan Westas i Äppelbo samling. Smyckena kommer huvudsakligen från 1700-talets slut och 1800-talets första hälft och består av broscher, ringar och collierer samt några smycken med kunglig anknytning - en brosch med Karl XIV Johans bild och briljanter, en ring med Karl XV:s monogram och en brosch med Oskar II:s monogram. Av yppersta kvalitet är Peter Johan Ljungstedts gulddosa i quatre couleurs från 1779 (nr 3067, 30-40.000 kr).
Mycket speciellt denna säsong är de två utsökt fina klocksamlingarna, den ena med proveniens Jan Westas och den andra Hol John Larsson. Här finns unika ur som tex ett stort fickur i guld med minutrepetition och kronograf av Victor Kullberg (1824-90), en av Sveriges mest kända ur- och kronometermakare, verksam i London, flera repeterur av högklassiga tillverkningar, utsökta fickur och klockkedjor med emaljmåleri, 1700-tals spindelur av kända urmakare mm.

Textilier och mattor
Det dukade bordet är knappast komplett utan linnedamast. Denna säsong bjuder textilavdelningen ut många vackra dukar och servietter, flera av dem med intressanta provenienser. Det är hedersamt att bland annat få presentera en uppsättning med duk och servietter från linlandskapet Ångermanland, komponerade och vävda av damastväverskan i Undrom Emma Wiberg (1901-1990), som hade flera uppdrag till den kungliga taffeln (nr 3146, 8- 10.000 kr).
De tre tapeterna som finns på avdelningen denna vår har alla sitt ursprung i renässansen och senrenässansen (nr 3148, 3151 och 3152). De har omarbetats för att anpassas i nya rumsinredningar och därmed minskats i storlek genom att reduceras eller bli av med sina bårder. Bårderna är viktiga när ursprung skall fastställas och sviter identifieras. De är vackra som de är och man får förändringarna som delar av tapeternas historia i samspel med människans önskemål och idéer om mode.
Vårens mattavdelning innehåller ett stort utbud av antika och semiantika mattor. Särskilt vacker med sina djupa färger och sitt goda skick är en Heris (nr 3185, 180-200.000 kr). Två spännande europeiska mattor Aubusson, Spanien (nr 3260, 40-50.000kr) samt Savonnerie, Frankrike (nr , 40-45.000 kr) ropas också ut.

Diverse
De senaste åren har islamisk konst och konsthantverk väckt ett allt större intresse, vilket inte minst avspeglas genom det ökade antalet islamiska föremål på diverseavdelningen. Säsongens mest spektakulära föremål är ett bordsur i silver i form av en jordglob från sultan Abdulhamids era vars fot är dekorerad i nielloteknik med motiv som visar Abdulhamids tughra samt det osmanska statsvapnet, Divanen inne på Top Kapi och en vy över staden och sjön Van i östra Turkiet. (nr 3302, 20-25.000 kr). På auktionen ropas även en bägare med liknande dekor ut (nr 3303, 5-6.000 kr). Dessa föremål i silver är tillverkade av armeniska hantverkare i staden Van och är med största sannolikhet gåvor, med tanke på dekoren, från sultan Abdulhamid till undersåtar i det Osmanska riket.
Ett mycket välarbetat och till storlek behändigt skrin i mässing döljer sig bakom nr 3338 (15-20.000 kr). Det är tillverkat i Nürnberg under 1600-talets första fjärdedel och signerat MM (Michel Mann 1560/70-1630). Fronten på skrinet pryds med en graverad dekor med ett renässanspar klädd i allra senaste modedräkt. För den som vänder på skrinet väntar en överraskning i form av ett motiv föreställande en jakthund i språng.

Orientaliskt konsthantverk och keramik
Jade är ett eftertraktat och högt värderat material vilket avspeglar sig i vårens utbud av ett flertal intressanta föremål av denna mytomspunna sten. Rökelsekaret med lock från 17/1800-talet är av mycket hög konstnärlig och hantverksmässig kvalitet. Både formen och dekoren har tydliga förhistoriska influenser med rikt symboliskt värde (nr 3402, utrop 600.000-800.000 kr). Även det ovanliga och vackra offerkärlet av jade från Ming dynastin har tydliga arkaiska förebilder, den är inköpt av den nuvarande ägarfamiljen från den välrenommerade antikhandlaren Nils Nessim på 1960-talet (nr 3401, utrop 400.000-500 000 kr). Ett fascinerande hantverk med många fina små detaljer är bägaren av noshörningshorn, tillverkad under Kangxi perioden (nr 3405, 400.000-500 000 kr).

Klassiska på Nybrogatan 32, Stockholm
Visning: 17-22 maj
Auktion: 24-27 maj
Totalt utrop: 68-86 miljoner kr

För mer information kontakta informationschef Anna Hamilton på tel 08-453 67 84 eller epost anna.hamilton @auktionsverket.se. För bildbeställning kontakta marknadsavdelningen på tel 08-453 67 82 eller 08-453 67 83.