Inför Moderna våren 2011

Utbudet av svensk modernism är denna auktion det starkaste någonsin i vår historia ned hela 38 verk av bara Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald, många av dem viktiga milstolpar i den svenska konsthistorien.

Bland konsthantverket märks högklassiga objekt från Svenskt Tenn, en ovanlig samling svensk jugendkeramik från Rörstrand, en av Wiwen Nilsson mest eleganta silverserviser och mycket dansk design.

Möbler
De två vackra vitlackerade sideboarden av Josef Frank har fraktats över haven för att kunna visas på Moderna denna vår. De har stått i en våning i Sao Paolo i Brasilien. Denna våning inreddes av Estrid Ericsson för den svenske konsuln Erik Svedelius och hans brasilianska hustru Lili. Våningen, som stod klar 1958, var helt inredd med Svenskt Tenn. Sideboarden specialritades för att stå i matsalen (nr 3 och 5, 35-40.000 vardera). Också från firman Svenskt Tenn kommer det tredelade satsbordet ritat redan vid 1920-talets slut (nr 56, 80-100.000 kr). Björn Trägårdh står för designen av själva borden, de graverade tennskivorna med motiv ur Noaks Ark är formgivna och graverade av Nils Fougstedt. Satsbordet fanns med i Svenskt Tenns katalog 1931 och kallades då för "Tebord".

Från vårt grannland Finland kommer en mycket intressant möbelgrupp ritad av Eliel Saarinen (nr 85, 80-100.000 kr samt nr 86, 40-50.000 kr). Eliel Saarinen första större arbete var den finländska paviljongen vid Världsutställningen i Paris 1900 tillsammans med arkitekterna Lindgren och Gesellius. Känd är också centralstationen i Helsingfors. På 1910-talet fick Saarinen uppdrag att rita en plan över området Munknäs i nordvästra Helsingfors. Det första stora bygget var Munknäs pensionat, inredningen ritades 1916-1917 och själva byggnaden stod klar 1919. Pensionatet var stort med nästan 100 rum. Det fanns matsalar, café, bibliotek, biljard och dansrum. De stora ljusa korridorerna som ledde till gästrummen lät man inreda med vitmålade soffor, bord och stolar klädda i rött ylletyg. De blev som små sällskapsrum. Auktionens möbler med bambuliknande dekor på stöden har stått i just dessa korridorer. Tyvärr var tiden inte mogen för ett pensionat av denna storlek precis efter I:a världskriget. Pensionatet gick i konkurs och all inredning auktionerades ut 1922. Byggnaden, som står kvar än idag, köptes av staten. Dessa möbler köptes upp av fabrikör Theodor Tirkkonen och har sedan dess funnits i släkten.

Runda bord är alltid trevliga, det tyckte Erik Johansson, "Klot-Johan", också när han på 1940-talet formgav soffbordet i amboinarot med ben i form av fyra stora svärtade klot för Reiners i Mjölby (nr 110, 60-70.000 kr). Vem skulle inte vilja ha auktionsnummer 144? Kurt Østerviks matbord med klaffar i massiv palisander, där varje detalj är utförd med den högsta hantverksskicklighet och precision. Bland de danska formgivarna måste även Poul Kjaerholm nämnas som bl.a. är representerad med sin dagbädd PK-80 i svart skinn (164, 50-60.000 kr) tillverkad av E. Kold Christensen, stolarna PK-25 (161, 80-100.000 kr) och bordet PK-54 (162, 40-50.000 kr).

Textilier och mattor
Avdelningen innehåller även denna gång främst mattor från Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad, både av hennes egen design och Barbro Nilssons, t ex den sköna "Tånga grön" i gobelängteknik (nr 251, 25-30.000 kr). Mer sällsynta är den stora gobelängen "Vindruvor" av Barbro Sprinchorn från 1962 (nr 255, 20-30.000 kr) och Mai Wellners matta "Slagrutan" från 1967, endast vävd i ett fåtal exemplar (nr 256, 12-15.000 kr), även dessa från MMF. En liten men intressant textil är mattan "Grönköpings vapen" utförd av Signe Asplund på 1930-talet i reliefflossa (nr 246, 5-6.000 kr).

Silver & smycken
Wiwen Nilssons två kaffeserviser toppar silveravdelningen. Den ena består av fem delar plus bricka och har alla knoppar och handtag i ebenholts som kontrasterar vackert mot silvret (nr 308, 130-150.000 kr). Den andra servisen är tillverkad på 1940-talet och är med sina bukiga, fasetterade sidor bland det elegantaste man kan se inom svenskt modernt silversmide (nr 310, 100-120.000 kr).
Den mycket ovanliga uppsättningen av matbesticken "Violin", design Fernandez Arman och tillverkad i en upplaga av 99 varav detta är nr 12 består av 116 förgyllda delar och ropas ut för 50- 60.000 kr (nr 319).
På smyckeavdelningen finns ett tidigt collier av Torun Bülow-Hübe med en sten slipad av havet och plockad av Picasso under en av deras gemensamma promenader i Antibes sommaren 1955 (nr 365, 5-6.000 kr). Toruns klassiska brosch med en månsten, som Ulf Hård af Segerstad omskrev som 1960-talets bästa smyckedesign ropas ut för 4-5.000 kr (nr 366). Tapio Wirkkalas berömda örhängen "Silvermåne" i största storleken av tre ropas ut för 8-10.000 kr (nr 337).

Keramik
För drygt 100 år sedan tillkom en serie porslin vid Rörstrand i jugendstil, eller art nouveau, som direkt fann publikens tycke och som är svår att motstå än idag. Det är vaser och skålar i pastellfärger med intagande dekorationer av den svenska naturens alla tänkbara växter, samtliga
modellerade och målade för hand under glasyren. Ett drygt 50-tal av dessa hamnade i en samlares hem under 1970-och 80-talet och säljs nu på Moderna. Alf Wallander är den främste konstnären bakom dessa och han inspirerade en rad andra att arbeta i samma anda: Nils Emil Lundström, Astrid Ewerlöf, Algot Eriksson, Karl och Waldemar Lindström m fl. Sedan en amerikansk samlare dammsugit marknaden på denna typ av pjäser är det mycket ovanligt att så många bjuds ut vid ett tillfälle (nr 367-412).
Ovanligt många objekt av Hans Hedberg finns att välja på denna gång. Missa inte det saftiga, stora röda äpplet (nr 492, 60-80.000 kr) och skulpturen av en stor korall (nr 509, 30-40.000 kr). Något man blir riktigt sugen på att bita i är också Ingrid Herrlins fantastiska, naturalistiska skulpturer i form av korgar med äpplen. Avdelningen innehåller tre stycken och dessutom en skål med lök, en korg med ägg och ett litermått fyllt med blåbär (nr 481-486).

Glas
Det främsta som Sverige kan erbjuda i glasväg är nog Arielvaser från Orrefors glasbruk. Auktionen innehåller två verkliga praktpjäser, båda formgivna av Edvin Öhrström 1939 respektive 1937 (nr 581 och 582, 80-100.000 kr vardera).

Wiener Werkstätte (auktionsnummer 620-630)
Auktionen innehåller något så ovanligt som en mindre samling föremål med den gemensamma nämnaren Wiener Werkstätte. Denna sammanslutning grundades 1903 av Josef Hoffmann och Koloman Moser. Man tillverkade föremål i glas, keramik, metallarbeten, silver samt smycken och även textilier och läderarbeten. Här hade, för första gången, hantverkarna samma rang som konstnärerna. Mottot var: "Det är bättre att arbeta 10 dagar på en produkt än att tillverka 10 produkter på en dag." Wiener Werkstättes formspråk kom att föregripa funktionalismen. Verksamheten lades ned 1932. Avdelningen inleds med ett par ljusstakar formgivna av Josef Hoffman. De är tillverkade i vitmetall med hamrad yta, dekorerade med lapis lazuli och väl märkta med både Josef Hoffmans märke, rosstämpeln för Wiener Werkstätte, samt den ena ljusstaken med hantverksstämpeln för Josef Berger. En ljusstake är tillverkad 1903/04 och den andra 1909/10. Totalt tillverkades
9 ljusstakar, allt enligt Wiener Werkstättes arkiv vid Museum für angewandte Kunst i Wien (nr 620, 80-100.000 kr). Avdelningen innehåller även glas och keramik av Josef Hoffman och Vally Wieselthier, silhuettklipp, dukar och väskor. Proveniens Herman Propst, Wiener Werkstättes representant i Sverige under 1920-talet.

Svenskt måleri & skulptur
1915 är ett viktigt år i den svenska konsthistorien. Det är då den svenska modernismen för första gången visas för den internationella publiken. Detta sker genom utställningen Schwedische Expressionisten på Galerie Der Sturm i Berlin. Medverkande var Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald, Gösta Adrian-Nilsson, Einar Jolin och Edward Hald. Utställningen fick ett mycket positivt mottagande från såväl publik som kritiker, det ansågs till och med att de svenska konstnärerna kommit längre i sitt moderistiska måleri än sina tyska kollegor. Sigrid Hjertén visade vid denna utställning målningen Interiör – Iván i grön soffa som är utförd samma år. En målning som därefter tillägnat sig en imponerande utställningshistorik, senast på Den stora färgskrällen på Liljevalchs konsthall. Det är en härligt färgfylld, modernistisk komposition som vittnar om Hjerténs banbrytande och nyskapande måleri. Färgskalan är imponerande, likaså perspektivet i kompositionen. Motivet är typiskt för Hjertén som oftast inspirerades av den miljö hon levde i (nr 709, 3-4.000.000 kr). Åren 1909-10 studerade Hjertén i Paris. Inspirationen från lärarna Cézanne och Matisse visar sig tydligt i det tidiga Stilleben med krus från 1910, en målning som är särskild viktig och karaktäriserande för Sigrid Hjerténs framtida utveckling. Här syns hennes ypperliga känsla för färgen och formen (nr 714, 800-1.000.000 kr). Året därpå målar hon ett karaktärsfullt porträtt av maken, Isaac med pipan, som gestaltas i en
härligt uppdriven färgskala, ett för tiden modigt och djärvt måleri (nr 801, 1.8-2.000.000 kr). Under 1930-talet förändras Hjerténs måleri, penselföringen blir hetsigare och den diagonala verkan dominerar nu helt och hållet bildernas kompositioner, ett tydligt exempel på detta är
Dansbanan i Salso Maggiore (nr 758, 400-500.000 kr). Sigrid Hjerténs måleri mäter sig gott och väl med de stora internationella konstnärerna, hennes särställning som kvinnlig modernistisk pionjär är enastående.

För Gösta Adrian-Nilsson skulle tiden i Berlin, i den avantgardistiska konstens Mecka och Galerie der Sturm vara av avgörande betydelse. Sjömännen är GANs ständiga följeslagare. I Matroser från 1916/17 finner vi dessa stiliga uniformerade atleter i en optimistisk komposition.
GAN visar här sitt mästerliga modernistiska måleri där influenser från såväl expressionism som kubism och futurism skapar ett konstverk av högsta kvalitet (nr 772, 1.5-1.8.000.000 kr).

Isaac Grünewald, den svenska modernismens främste förespråkare, låter vi här representeras av akvarellen Apachedansen från 1917. Ett motiv inspirerat av de franska nöjena, där kompositionen byggs upp med hjälp av det raffinerande strålkastarljuset som flödar över det dramatiska
skådespelet (nr 823, 700-800.000 kr). Einar Jolin är ytterligare en modernistisk pionjär. Stockholm utgör ett självklart favoritmotiv, 1916 målar han Stockholm – Utsikt över Blasieholmen i sin ytmässiga, dekorativa och lätt naiva stil med den blonda färgskalan (nr 641, 300-400.000 kr). Ett knappt decennium senare visas den moderna stadens puls i Utsikt från Slottsbacken mot Skeppsholmen (nr 742, 350-400.000 kr). Däremellan har Jolin dock hunnit med ett besök i den spanska huvudstaden, som så många andra stora modernister låter han matadorernas arena inspirera och målar Tjurfäktning, Madrid (nr 720, 800-1.000.000 kr).

Halmstadgruppen är som alltid väl representerad. Matadoren förekommer även här, hos den av Salvador Dalí surrealistiskt inspirerade Erik Olsons Arabesk III (nr 876, 600-800.000 kr). I detta sammanhang bör även Esaias Thoréns två välkomponerade målningar nämnas, den nästan surrealistiskt plangeometriska Gul och lila bladform från 1931, och den något senare utförda På stranden där de mjukare formerna dominerar (nr 687, 200-250.000 kr samt 727, 100-125.000 kr).
Olle Baertlings monumentala mästerverk ATON är från 1955. En målning som imponerar med sin storlek och där kompositionen med de oavslutade trianglarna med den avvikande färgskalan visar ett konkret måleri drivet till sin fulländning (nr 812, 1.8-2.000.000 kr).
Arvid Fougstedt representerar den nya sakligheten med den konstfullt välbalanserade klassicistiska målningen Erik i dörren, av vilken en variant tillhör samlingarna vid Kunsthalle i Hamburg (nr 763, 200-300.000 kr).

Utländskt måleri & skulptur
Den utländska avdelningen inleds med en privat svensk samling högklassiga verk av internationella konstnärer. Victor Vasarely är ofta omnämnd som den s.k. op-konstens fader, där önskan var att ge utformning åt illusoriska rörelser orsakade av retningar på näthinnan. Hans verk FORCION från 1982 inleder avdelningen (934, 500-600.000 kr) och följs av ytterligare tre stycken. Vi fortsätter med Fernandez Arman och en ackumulationen Untitled från 1974, bestående av olika fioldelar ingjutna i plast (940, 500-600.000 kr).

Lucio Fontana representeras med två signifikanta konstverk. Målningen Concetto Spaziale, Attesa i svart med det graciösa snittet harmonierar utsökt med det gråtonade oglaserade keramikägget Concetto Spaziale (nr 971, 3-4.000.000 kr samt nr 982, 800-1.000.000 kr).
Willem de Kooning betraktas ofta som föregångaren till det konstnärliga avantgardet under 1990-talet, verket Utan titel är utfört med oljefärg på tidningspapper (nr 990, 1.5-2.000.000 kr).
Christo skapade tillsammans med sin Jeanne-Claude magnifika, unika installationer. 1983 genomfördes projektet Surrounded Islands i Biscayne Bay utanför Miami, Florida där elva öar omringades av stora mängder knallrosa tyg, ett projekt som skapades för Miamis invånare för att
betona områdets olika element och lyfta fram hur befolkningen där lever, just mellan landet och vattnet (nr 953, 800-1.000.000 kr).

Moderna på Nybrogatan 32, Stockholm
Visning: 5-11 april
Auktion: 12-13 april
Totalt utrop: 51-63 miljoner kr

För mer information kontakta informationschef Anna Hamilton
på tel 08-453 67 84 eller anna.hamilton@auktionsverket.se.
För bildbeställning kontakta marknadsavdelningen
på tel 08-453 67 82 eller 08-453 67 83.