Ulrika Ruding

Modern design, möbler, glas, keramik och mattor

Ulrika Ruding

Intendent
tel: +46 (0)8-453 67 57
ulrika.ruding@auktionsverket.se

Besiktning-/Värderingsman, förordnad av Sveriges Handelskamrar

Efter ett års juridikstudier i Uppsala i början av 1980-talet insåg Ulrika Ruding att detta inte passade henne. Steget till att i stället läsa konsthistoria var inte långt. – Både min mamma och min farmor var mycket intresserade av inredning och jag älskade att botanisera bland deras möbler och föremål. Ett par år senare, 1984, lyckades Ulrika få en praktikplats på Stockholms Auktionsverk. Hon fick följa med värderingsmännen ut på värderingar. – Jag minns särskilt när jag var med och värderade dödsboet efter Hilding Linnqvist. Det var otroligt spännande. Efter ett halvår fick Ulrika ställa sig bakom inlämningsdisken på Stadsauktion. - Det var den bästa läroskolan av alla. Där fick man verkligen se alla typer av föremål!

Tillsammans med Malin Rebessi fick hon så småningom arbeta med specialauktionerna för glas/keramik och svenskt konstglas. För att fördjupa kunskaperna på dessa områden bar det 1987 av till London och Sotheby's utbildning Decorative Arts of the 19th and 20th century. Hemma i Sverige igen började hon som intendent på kvalitetsavdelningen för keramik/glas och moderna möbler. – Under den här perioden var Elsebeth Welander Berggren (senare chef för Röhsska museet och Waldemarsudde) chef för konsthantverksavdelningen och hon kom att bli en mycket betydelsefull mentor för mig.

- Jag har upplevt många härliga auktioner genom åren. En som lämnade ett alldeles särskilt avtryck är Birgitta Crafoord Collection som vi visade och auktionerade ut på Dufeke Säteri i Skåne 2010. Birgitta Crafoord var en färgstark kvinna som hade en av Sveriges finaste samlingar av svenskt konstglas. En av Birgittas personliga favoriter i samlingen var en arielvas av Edvin Öhrström, som i familjen omnämndes som "melonvasen", eftersom hon hade ropat in den på auktion för en miljon kronor.

Under många år arrangerade Stockholms Auktionsverk auktioner med svenskt konstglas i glasriket i samarbete med Orrefors och Kosta Boda. – Dessa auktioner har en särskild plats i mitt hjärta. Här fick vi arbeta med hela processen från visning till själva auktionen. Vi fick även tillfälle att lära känna yrkesmännen som arbetade i hyttorna och se hur de arbetade med glaset. Det är en ovärderlig kunskap att ha när man skall katalogisera komplicerade glastekniker.

- I glasriket fick vi även lära känna några av Sveriges främsta glasformgivare som Eva Englund, Ingegerd Råman och Erika Lagerbielke. Att få sitta i köket på Gästvillan i Orrefors och språka med dessa personer var en fröjd. Vi har en fantastisk tradition av högklassigt glas i Sverige som går tillbaka till början av 1900-talet då Orrefors och Kosta var tidiga med att knyta konstnärer till sig. Detta bidrog till att ge det svenska glaset ett internationellt renommé som står sig än i dag.

Ulrikas gedigna specialkunskap om det svenska konstglaset har gjort att hon är flitigt anlitad som sakkunnig i detta ämne. Under åren har hon varit medförfattare i ett flertal böcker: Orrefors – 100 år av svensk glaskonst (1998), Kärlek till glas, Agnes Hellners samling av Orrefors glas (1998), Rörstrand 280 år (2007) och Reijmyre Glasbruk – formgivare, konstnärer och yrkesmän under 200 år (2010). Hon har dessutom varit med att arrangera glasutställningar på såväl Nationalmuseum som Millesgården. Sedan 1985 är hon även medarbetare i tidningen Antik & Auktion.
- Bland möbler som vi har sålt minns jag särskilt Stabbe-stolar av Gustaf Fjaestad, en salongsmöbel av Edward Colonna och första gången Jonas Bohlins betongstol Concrete dök upp på auktion. Denna stol hade jag möjlighet att köpa på 1980-talet när den var ny och kostade 3.000 kronor Det var mycket pengar redan då, men jag ångrar att jag inte slog till med tanke på vilka priser de betingar i dag. Möbler och tennföremål från firma Svenskt Tenn är alltid roligt att få in, särskilt när de är unika och har en spännande proveniens.

Glasintresset delar hon med sin man. - När vi träffades på en middag och jag fick veta att hans far varit chef för Kosta glasbruk föll jag direkt! Det visade sig att vi dessutom är anglofiler båda två. I dag har de två barn och ägnar gärna fritiden åt resor och matlagning. - Vi går ofta på museer eller besöker historiska byggnader som slott och herrgårdar. Jag tittar förstår framför allt på konsthantverket! På nattduksbordet samsas både fackböcker och skönlitteratur och Ulrika har alltid ett par stycken på gång samtidigt.

- Att arbeta på ett auktionshus är mycket speciellt. Det är en förmån att under en kort period få ha hand om våra kunders föremål. Det är en fascinerande process att ta in dessa objekt, forska kring dem, katalogisera dem, producera en katalog, bygga en visning och slutligen auktionera ut dem. Det är en procedur som upprepas varje halvår men som man aldrig blir trött på. Varje objekt är unikt i sig och man lär sig hela tiden nya saker.