Marc Maurie

Utländskt måleri och skulptur, Rysk konst

Marc Maurie

intendent
tel: +46 (0)8-453 67 56
marc.maurie@auktionsverket.se

Besiktning-/Värderingsman, förordnad av Sveriges Handelskamrar

Marc Maurie, expert internationell konst

"Att jag är fransman är en tillgång i den här branschen där många internationella experter är fransmän och där franska är ett viktigt språk. Jag växte upp i provinsstaden Perigneux i centrala Frankrike. Min släkt var bönder men min far var militär och stred i andra världskriget och i Vietnam. Han nämnde aldrig ett ord om kriget och blev senare syndikalist och pacifist, mycket radikal.

Till Sverige kom jag 1973. Cherchez la femme, förstås. Vår familj hade flyttat till Aix-en-Provence. Där fanns den skandinaviska skolan och där gick Louise. Vi träffades redan 1969-70 och är tillsammans ännu.

I Stockholm fick jag jobb på flyttfirman Kungsholms Express. Det var en kulturchock. Jag minns när jag kom in i rummet där gubbarna satt på bänkar. De första dagarna gick jag runt och hälsade innan jag förstod att det inte var så det fungerade. Det var annorlunda men jag gillade Sverige och tyckte det var häftigt och exotiskt.

På Kungsholms Express arbetade vi med Bukowskis. Jag blev så småningom anställd som vaktmästare och hjälpte Johan Nordén, intendent för konstavdelningen och min mentor, att bära fram objekt när han dikterade katalogtexter - en fantastisk skola. Jag började läsa konstmonografier och hade efter några år läst hela biblioteket. Hemifrån hade jag ingen konsttradition men däremot hade jag ett intresse för bild och ett gott visuellt minne. Jag kunde känna igen tavlor på håll bara på ett fragment av ramen. Jag glömmer aldrig ett konstverk.

Johan Nordén och Bukowskis ägare Gregor Aronowitsch fick snabbt förtroende för mig. Redan 1983 tyckte de att jag var mogen att ta över som chef för konstavdelningen. Åttiotalet var en galen tid i auktionsbranschen. Rekord slogs säsong efter säsong. Man kunde köpa en Liljefors för trehundratusen på hösten och sälja för det dubbla till våren. Det var storsamlarnas tid, med Fredrik Roos och Carl-Erik Björkegren. Jag minns en manisk schweizare som köpte en hel auktion. Han åkte till Hotel Diplomat med en skulptur av Nils Nilsson Skum fasttejpad på huven på limousinen. När kraschen sedan kom för hela branschen så var det som att köra i tvåhundra kilometer i timmen rakt in i en bergvägg. Jag följde sedan med Johan när han grundade Nordén auktioner 1991. Vi var föregångare i mycket och hade stora framgångar i början.

Till Stockholms Auktionsverk blev jag värvad 2002. Det är en ära att få arbeta för världens äldsta auktionshus med all den historia som sitter i väggarna. Vi har lyft oss på ett sätt som man inte trodde var möjligt. Själv har jag tillfört mina erfarenheter och mitt kontaktnät, här i Sverige, i Frankrike och i övriga världen. Jag har till stor del hållit i kontakterna i vårt unika samarbete med expertinstitutet Cabinet Turquin i Paris. Detta samarbete är en förklaring till att vi har sluppit reklamationer på äldre måleri och andra pinsamma misstag. Detta är vi stolta för då expertis på äldre konst är ett svårt område. Få har de djupa kunskaper som behövs för att bedöma dessa historiska verk och få säljare och köpare att känna trygghet. Jag önskar att ännu fler även i yngre generationer skulle upptäcka magin i måleri av Old Masters. Högre har konsten aldrig nått. Med den historia och virtuosa skicklighet som ligger i dessa verk från äldre sekler så blir priserna närmast obegripligt låga i jämförelse med samtidskonst eller vanliga kapitalvaror.

Under mer än trettio år i branschen har jag fått uppleva enormt mycket - alla magnifika hem, alla skatter av konst och skönhet jag fått se, alla människor jag mött världen över. Höjdpunkterna är många. Självfallet måste jag nämna rekordförsäljningen av Zornmålningen förra året. Jag förstod direkt då jag såg målningen att det skulle bli rekord och jag tvivlar på att det finns någon bättre Zorn, vare sig i privat ägo eller på museum. Jag minns också en målning som skulle säljas som anonym men som vi drog tillbaka från katalogen i sista stund och som visade sig vara en äkta Boucher. En underbar målning av den kvinnliga konstnären Lavinia Fontana från 1580 vill jag också nämna. För modernare konst så var det en milstolpe var när vi för fyra år sedan sålde Buréns banbrytande samling. Vi dubblerade utropspriset helt utan återrop. Försäljningen gav oss också nya kunder och nya expertkontakter i Paris och Schweiz för konstnärer som Yves Klein, Jean Tinguely med flera.

Själv är jag ingen samlare - tvärtom. Jag lever med konsten dygnet runt men hemma i Norra Ängby intresserar jag mig för naturen och botanik."