Jonatan Jahn

Modern design, möbler, glas, keramik och mattor

Jonatan Jahn

Föräldraledig

Specialist
tel: +46 (0)8-453 67 31
jonatan.jahn@auktionsverket.se

Design är viktigt!

Den något iögonfallande ringen på högerhanden röjer att det är något rock 'n' roll över Jonatan, den oklanderliga kostymen till trots. Det visar sig stämma mycket bra.
- Musiken har ända sedan jag var liten varit en stor del av mitt liv. På min pappas sida har vi varit musiker fyra generationer bakåt i tiden. Min farfar till exempel, Tompa Jahn, var en mångsysslare och en känd Stockholms-profil som bland annat spelade jazz med Owe Thörnqvist och startade en hambo-skola i Kungsträdgården, vilket resulterade i att det nu finns en bänk i parken som bär hans namn! Själv startade jag tillsammans med några kompisar från Södra Latin ett rockband, som gav ut några skivor och turnerade en hel del utomlands.

Det var delvis under dessa resor som jag kom i kontakt med internationell design och mitt intresse för formgivning fördjupades. Jag har alltid varit road av föremål och dess historia. Från början var det främst musikinstrument som jag höll på med. Då lärde jag mig att verkligen titta på detaljer och att bedöma kvalitet. Jag fascinerades också av att ta reda på historien bakom och få fram vilka som hade ägt och spelat på instrumentet tidigare.

Så småningom lade jag trummorna på hyllan och flyttade till Gotland för att under tre år utbilda mig till föremålsantikvarie. Det var en spännande och betydelsefull tid för mig. Flera av föreläsarna, med olika yrkesbakgrund, inspirerade mig att fortsätta inom detta område och har fungerat som mentorer för mig. Jag flyttade sedan tillbaka till Stockholm där jag kompletterade mina studier med en ytterligare examen i konstvetenskap.

För att fördjupa mina kunskaper inom design-historia sökte och fick jag en praktikplats på design- och konsthantsverksavdelningen på MoMA i NY. Denna tid blev verkligen en AHA-upplevelse för mig. Här fick jag, genom att arbeta med några av världens främsta intendenter inom detta område, upp ögonen för hur man kan arbeta med design genom nya perspektiv men även hur en institution kan vara del av sin samtid på ett sätt som jag saknar i Sverige. Jag fick upp ögonen för både historiska men också nutida internationella formgivare som kanske inte har slagit igenom här hemma ännu. Det var också inspirerande att lära sig hur amerikanerna värderar och ser på svensk design.

Åter i Sverige igen hann jag med en kortare sejour på Nationalmuseums konsthantverksavdelning innan jag anställdes som intendent på Stockholms Auktionsverk. Mina visioner för avdelningen för modern design och konsthantverk är att vi skall fördjupa vår kunskap om 1900-talets design men också befästa vår roll som en aktör för samtida design – både som kunskapsspridare men också som föremålsförmedlare. På denna auktion vill jag särskilt nämna att vi har fått in spännande föremål från svenska Uglycute och från radikalslöjdaren Anders Jakobsen, som är fantastiska exempel på den svenska samtida formrörelsen.

Personligen vurmar jag mycket för svensk design och då gärna stålrörsmöbler från 1930-talet. Det var inte bara internationellt som dessa banbrytande möbler tillverkades utan även svenska formgivare anammade stålrörstolen som symbol för modernismens teorier. Det är viktigt att våga lyfta fram föremål som glömts bort i historieskrivningen och visa vilken betydelse de har haft historiskt och fortfarande har i vår samtid.