Vanliga frågor

Här har vi samlat några av de frågor vi ofta får rörande våra onlineauktioner.

Onlineauktioner

Jag lade högsta budet men har inte fått något bekräftelsemail, varför?
Se efter om bevakningspriset är uppnått. Är det inte det har objektet inte sålts. Om bevakningspriset är uppnått kan det vara så att mailet från oss hamnat i ditt mejlprograms skräpkorg.
 
Vad är bevakningspris?
Bevakningspris är säljarens minimumpris. Innan bevakningspriset är uppnått står en vit ruta under Aktuellt bud, "Bevakningspris ej uppnått".
 
Vad är maxbud?
Om du inte har möjlighet att följa auktionen kan du lägga ett maxbud. Maxbudet är det belopp du som mest kan tänka dig att betala just nu. Vårt automatiska budsystem bjuder lägsta möjliga belopp åt dig hela tiden för att du ska få ett så förmånligt pris som möjligt. Om två budgivare hamnar på samma belopp vinner den som lade maxbudet först.

Var hämtar jag mina föremål?
Detta står på köparbreven som skickas ut i anslutning till köpet, det står även på hemsida vid föremålet när man budar på objektet.

Jag har redan ett kundnummer, varför kan jag inte logga in?
Du har då troligen inte skapat en internetinloggning på vår hemsida. Detta gör du under Bli kund på online.auktionsverket.se och ange då ditt redan existerande kundnummer så kopplas inloggningen ihop med det.

Hur registrera jag mitt kort?
Du registrera kortet  när du är inloggad på dina sidor på online.auktionsverket.se och  går sedan till kortregistrering för att registrera kortet. Observera att kortet måste ha en 3D Security Code för att bli accepterat, denna kod får du av din kortutgivare.

Flera kundnummer, vad ska jag göra?
Får du informationen att du har flera kundnummer när du trycker glömt lösenord vänligen kontakta Kundtjänst på info@auktionsverket.se så hjälper  vi till att ordna det.

Varför ser jag inte mitt köp?
Du är då troligen inloggad på vår huvudsida, auktionsverket.se och våra kvalitetsauktioner. Vänligen kontrollera detta och om det är så logga in på online.auktionsverket.se så ser du sedan dina inköpta föremål.

Hur får jag en inloggning?
Du ansöker om en inloggning via vår hemsida online.auktionsverket.se under Bli kund som du hittar uppe i det högra hörnet.

Varför är mitt konto spärrat?
Det kan vara på grund av betalningsanmärkningar vid ansökningstillfället.
Obetalda köp  som du har haft på ditt kundnummer
Andra orsaker vänligen kontakta kundtjänst på info@auktionsverket.se

Hur betalar jag?
Du kan antingen betala med kort via vår hemsida när du är inloggad på dina sidor på online.auktionsverket.se eller genom en banköverföring till vårt SEB konto 5222-10729 87, ange kundnummer vid banktransaktioner.

När sker utbetalning av en försäljning?
Utbetalning sker 25 bankdagar efter avslutad auktion och du kommer att få redovisningar från vår ekonomiavdelning med de preliminära utbetalningsdatumen.

Hur kan jag bli informerad om föremål jag är intresserad av kommer upp på auktion?
När du är inloggad på dina sidor på online.auktionsverket.se så kan du sedan gå till utökad sökning, skriv in ditt sökord och klicka sedan på sparad sökning. Detta kan du göra så många gånger du vill och du kommer då få ett mejl varje gång ett föremål med det ordet publiceras på vår hemsida. Vill du ta bort ett sökord, logga in på dina sidor och gå sedan till din minneslista där du då kan ta bort sökord.

Jag vill ångra mitt köp, hur gör jag?
För att ångra ett köp, detta gäller endast våra privata kunder och ej för företag, mejlar du till info@auktionsverket.se och uppge auktionsnummer samt kundnummer. Detta måste göras senast 14 dagar efter det att föremålet är upphämtat. Är föremålet betalt sker en återbetalning inom 14 dagar efter det att föremålet är återlämnat. Är det betalt med kort via vår hemsida så sker återbetalningen till det kortet, annars görs en banköverföring.