Köp på Onlineauktion

Magasin 5

Budgivning

Budgivning sker på www.auktionsverket.se/online. Efter det att du registrerat dig som kund på vår hemsida och genomgått sedvanlig kreditkontroll erhåller du inloggningsuppgifter. Efter inloggning kan du delta i budgivningen på samtliga aktuella föremål. Budgivning sker med jämna hundratal kronor där 300 kronor är lägsta godtagbara bud. Vi kan tyvärr inte garantera att budgivningen på Onlineauktion pågår dygnet runt utan störningar. Vi friskriver oss från ansvar på grund av att bud inte kan lämnas under den tid hemsidan eventuellt ligger nere.

Inropsuppdrag

Inropsuppdrag kan lämnas skriftligen på därför avsedd blankett till Kundtjänst. Inropsuppdrag ska lämnas i jämna hundratal kronor, där lägsta godtagbara bud är 300 kronor. Inropsuppdragen som är bindande ska vara Kundtjänst tillhanda senast kl 17.00 dagen innan auktionen går ut.

Avgifter

På det klubbade beloppet tillkommer en avgift om 22,5% inkl. moms samt en slagavgift om 95 kr inkl. moms. På föremål som berörs av den lagstadgade följerätten, dvs den upphovsrättsliga ersättningen debiteras en avgift om 5% på föremål med slutgiltigt pris överstigande 2.200 kr.

Betalning

Det smidigaste sättet att betala ett köp på Onlineauktion är att använda kort direkt från inköpslistan under Mina sidor. Första gången du betalar registrerar du ett eller flera kort som du sedan använder för att göra betalningen. Kort läggs till under Mina sidor. Inropade föremål kan även betalas till vårt konto i SEB 5222-10 729 87 (ange alltid kundnummer), till bankgiro 694-7279 eller med kort vid besök i Kundtjänst i Magasin 5. Observera att vi ej tar emot kontant betalning.

Avhämtning

Inropade föremål ska vara betalda och avhämtade senast 7 dagar efter avslutad auktion. Därefter äger vi rätt att debitera en förvaringsavgift om 50 kr per dag. Vi hjälper gärna till med olika former av transportlösningar, skickservice samt långtidslagring, vänligen kontakta Kundcenter. Transport till Göteborg, Malmö eller Helsingfors kan bokas och betalas direkt via inköpslistan under Mina sidor.

Ska någon annan hämta ut ditt föremål behöver du fylla i en fullmakt som den personen tar med sig. Fullmaktsblanketten hittar du under denna text.

Ångerrätt

Vid köp som konsument på Onlineauktion har du enligt lag ångerrätt. Vill du ångra köpet ska det göras inom den så kallade ångerfristen som börjar löpa den dag du tar emot föremålet och löper 14 dagar framåt. Vill du nyttja din ångerrätt ska du inom ångerfristen meddela oss ditt beslut skriftligen. Du kan antingen sända epost till info@auktionsverket.se eller skicka ett brev under adress Stockholms Auktionsverk, Ångerrätt, Box 5274, 102 46 Stockholm eller fylla i en blankett vid besök i våra lokaler.

Efter att du har ångrat köpet har du 14 dagar på dig att på din bekostnad returnera föremålet till någon av våra lokaler i Stockholm, Göteborg eller Malmö, alternativt återsända föremålet per post till ovanstående adress. Föremål som är försedda med plombering ska återlämnas med obruten plombering för att ångerrätt ska gälla. När vi har mottagit och godkänt föremålets skick återbetalar vi inom 14 dagar det belopp du har betalat till oss med undantag för eventuell förvaringsavgift. Om du betalade med kort på vår hemsida returneras betalningen på det kortet. Kundcenter kan återbetala pengar på det kort du använde vid betalning om du uppvisar samma kort i kassan. I annat fall görs utbetalning till ett bankkonto eller med utbetalningsavi.