470. Torsten Andersson, Masonitskulptur

Droit de suite

Objektsbeskrivning
TORSTEN ANDERSSON
1926-2009
Masonitskulptur
Olja på duk, 181 x 218 cm.
Utförd 1999

PROVENIENS
Svensk privatsamling

UTSTÄLLD
Torsten Andersson - Identitetsfrisen, Dunkers Kulturhus, Helsingborg 2002

LITTERATUR
Magnus Bons m.fl.: Torsten Andersson, SAK årsbok 2002, publikation 111, avbildad sidan 136
Dunkers Kulturhus: Torsten Andersson - Identitesfrisen, utställningskatalog 2002, avbildad sidan 78


"Skulpturmotiven är mitt språk, min historia och mitt språks historia. Skulpturmotiven bryter med tidigare måleri och med de blandformer som följde på modernismen. Skulpturmotiven täcker hela min palett."
Torsten Andersson

Torsten Andersson hör till sin generations mest betydande konstnärer. Han uppmärksammades i mitten av 1950-talet genom sina utställningar i Stockholm på Galerie Blanche. I början av sextiotalet när konstlivet i Sverige vaknade upp på allvar blev Torsten Andersson en av de mest nyskapande av de yngre målarna. När många av konstnärskollegorna övergav måleriet för andra uttrycksformer fortsatte han och sade att han ville "återerövra stafflimåleriet". Han ägnade sig därefter uteslutande åt att undersöka måleriets alla möjligheter. Han började som konkretist med geometriskt uppbyggda bilder, men arbetade sig senare fram mot en mer informell stil, starkt expressiv. Han förblev genom åren och livet trogen sitt skånska ursprung, liksom sina idéer i bildvärlden. Det finns aldrig den minsta tendens till kompromiss i Torsten Anderssons verk, snarare till provokation.

1962 öppnade Eva af Burén det legendariska Galerie Burén i Stockholm. Torsten Andersson var den förste konstnären som hon presenterade i sitt nyöppnade galleri i utställningen "Bilder från Frosta härad". Han ställde sedan ut på galleriet 1966 i "Abstrakta skulpturer och realistiska porträtt", på denna utställning visades bland annat "Måsen" (1961), "Källan II" (1962) och "Molnen mellan oss" (1966). I dessa viktiga verk använde han realismens språk för att avbilda abstrakta objekt.

På 1970-talet bestämde sig Torsten Andersson för att ändra på ett stressigt, smärtsamt leverne, lämnade sin professur på Konsthögskolan och flyttade ner till Benarp utanför Hörby i Skåne. Efter några år av tystnad återkom Torsten Andersson på åttiotalet. Han började nästan om från början med en rad enkla figurer och fiktiva skulpturer, vilka var egensinnigt tecknade och målade. Uttrycket var nu medvetet antiestetiskt och kluddigt fult, men bakom dessa verk låg ett gediget arbete med flertalet skisser och många provmålningar. På en gång blev hans konstnärskap elementärt och visionärt. 1986 ställde han ut möbelliknande skulpturer på Moderna Museet.

2008, ett år före sin död, erhöll Torsten Andersson det prestigefyllda förstapriset vid Carnegie Art Award. En av samtidens mest självständiga konstnärer fick priset av en enhällig jury, vilken häpnade över den kraft hans målningar fortfarande uppvisade.


För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se