338. Inge Schiöler, Naturens färger

Droit de suite

Objektsbeskrivning
INGE SCHIÖLER
1908-1971
Naturens färger
Signerad INGE SCHIÖLER. Olja på duk, 90 x 100 cm.


Inge Schiölers målningar lämnar ingen oberörd. Med fenomenal känsla för färgverkan och gestaltning är han sedan mer än ett halvt sekel tillbaka älskad av konstpubliken. Få anar den sinnessjukdom som drabbade konstnären vid tjugofem års ålder, och som kom att forma hela hans konstnärskap. Redan i tidig ålder började Schiöler att måla, och blev antagen först vid Slöjdföreningens skola, och vid 18 års ålder på Valands i Göteborg där han tillsammans med bl.a. Ragnar Sandberg och Ivan Ivarson studerade under Tor Bjurström. Den färglyriske Bjurströms uttryckssätt, med ett intensivt färgspråk i summariskt återgiven form, kom att bli tongivande för denna generation konstnärer, som senare kom att gå under samlingsnamnet Göteborgskoloristerna.

Under det tidiga 1930-talet bodde Inge Schiöler en tid i Stockholm där han studerade för Bror Hjort, men skickades på systerns inrådan hem till Strömstad då hon ansåg att allt inte stod rätt till med broderns hälsa. Hans mentala tillstånd kom att förvärras avsevärt, och 1933 kom han att förstöra alla målningar som fanns i hans ateljé i Strömstads Rådhus. Samma år konstaterades han lida av schizofreni och flyttades till S:t Jörgens mentalsjukhus i Göteborg. Här kom han sedan att vårdas från och till i 27 år, ända fram till 1960. Efter de första nio årens totala passivitet på sjukhuset började Schiöler att göra enkla teckningar år 1942. Under de kommande åren förbättrades hans hälsa stegvis och under slutet av 1940-talet återupptogs den konstnärliga verksamheten avsevärt.

Genom goda försäljningar hos Galerie God Konst i Göteborg kom Schiöler att bli mer stadd i kassan, och familjen kunde 1956-57 bygga en stuga till honom på Sydkoster. Huset blev avgörande såväl för Schiölers sociala rehabilitering såsom en fast punkt för hans konstnärliga verksamhet. Mötet med Sydkoster blev förlösande för Schiölers konst, och hans färgsprakande tavlor hämtade från öns karga men fängslande natur lyser av liv och längtan. I hans målningar från slutet av 1950-talet och början av 60-talet återfinns en ny glöd och nyvunnen kärlek naturen och friheten.

Naturens färger utfördes under 1959, en tid då Schiöler tack vare medicinering kunde ta till sig naturen och livet på ett nytt sätt. Hans euforiska känsla i denna färgexplosion är omedelbar och avväpnande. Det är som att konstnären vill fånga livet, lyckan, och att den omgivande naturen hjälper honom på vägen. Färgerna är rena, nästan fluorescerande och rikt varierade. Här fångar han dem precis som de kommer ur färgtuben; ultramarin blandas med smaragdgrön, bjärt violett samsas med lysande orange och karmosinrött. Målningens enorma storlek kan endast mäta sig med motivets färgmättnad, vilka tillsammans skapar en färgklang och bildupplevelse av osedvanlig rikedom. Naturens färger drabbar betraktaren med full styrka och stannar kvar på näthinnan långt efter att blicken lämnat bildytan.