389. Arman Fernandez, Statue of Liberty

Droit de suite

Objektsbeskrivning
ARMAN FERNANDEZ
Frankrike 1928-2005
Horizontally sliced bronze cast Statue of Liberty
Unik och signerad Arman. Patinerad brons, höjd 148, bredd ca 60 cm, djup 33 cm
Utförd 1986
Upptagen i Arman Studio Archives New York som nummer APA# 8306.86.002

Horizontally sliced bronze cast Statue of Liberty
Signed Arman, 1986
Dimensions: 60.5 x 20 x 16 in. (148 x 60 x 33 cm.)
Unique and original
This work is recorded in the Arman Studio Archives New York under number: APA# 8306.86.002


Armans sönderskurna, brända och itusågade föremål har som skulpturer blivit hans signum. Alltifrån violiner och romerska gudastatyer till motorcyklar eller ikonen Frihetsgudinnan, som fängslade Arman när han mötte New York för första gången.

Antikhandlarsonen Armand Pierre Fernandez (Arman) föddes i Nice 1928 i ett mycket konstnärligt och musikaliskt hem. I 20-års åldern lärde han känna poeten Claude Pascal och konstnären Yves Klein och på en strand i Nice delade de tre vännerna in världen mellan sig. Arman fick den materiella världen, Pascal tilldelades luften och Klein fick himlen och den ändlösa rymden. Denna symboliska uppdelning var inledningen till ett konstnärskap som fortsatte livet ut.

Arman var en av de artister som skrev under manifestet Nouveau Réalisme 1960 tillsammans med, bland andra, vännerna Jean Tinguely, César, Yves Klein, Daniel Spoerri och Raymond Hains. Senare anslöt sig även Niki de Saint Phalle och Christo till gruppen. Dessa Nouveaux Réalistes stod för ett nytänkande, framför allt i fråga om, kanske inte färg och form, snarare material och form. Man ägnade sig mycket åt collage och assemblage, d.v.s. montage av olika vardagliga föremål, "objets trouvés", gärna i kombination med måleri. Ofta har dessa nyrealister blivit jämförda med popkonströrelsen, särskilt den från New York, där man blandade in massproducerade och kommersiella föremål i sin konst, inte utan kritiska förtecken. Men nyrealisterna hade nog starkare band till dadaismen än till popkonsten.

Trots att majoriteten av Armans konstverk skapats utan politiska baktankar, baseras vissa verk på ideologiska teman. Som en hyllning till nya hemstaden New York, dit han flyttade 1961, skapade han bronsskulpturen Statue de liberté i sin verkstadsliknande ateljé på Manhattan.

"Arman has, for much of his working like, been called an assemblagist or an accumulationist - someone who works in an additive way with everyday objects until we forget their original function and think of them simply as Arman's materials. He did it with the buttons that get us into the Metropolitan Museum and he also did it with objects that were big and heavy and intractable the show as a whole, like music itself, is full of overtones - some poignant, some sardonic, some monumental and some quite simply ferocious."
John Russell, konstkritiker på New York Times (1982-1990)