343. Karin Mamma Andersson, Ni börjar ju alltid om II

Droit de suite

Objektsbeskrivning
KARIN MAMMA ANDERSSON
född 1962
Ni börjar ju alltid om II
Signerad och daterad på baksidan Karin Mamma Andersson 1999. Olja på pannå, 80 x 122 cm.

PROVENIENS
Galleri Magnus Karlsson, Stockholm

"Jag har svårt att komma på en målare som bättre än Karin Mamma Andersson uppenbarar måleriets fenomenala förmåga att med sina ytor, materialitet, färg och ljusspel kunna locka och förföra. Att bedåra och i samma andetag förvirra. I hennes måleri finns allt det som man kan önska av måleriet - hela registret från mjukt smekande till strävt och klösande. Där finns abstraktionens åtråvärda fält och berättelsernas lockrop. Där finns känslan av både hembygd och något internationellt. Hon målar helt robust - och ändå nästan utflippat!"

Citatet ovan är Lars Nittves inledande ord i utställningskatalogen som presenterade Karin Mamma Anderssons konstnärskap vid hennes stora separatutställning på Moderna Museet i Stockholm 2007. Det var fyra år efter hennes internationella genombrott på biennalen i Venedig 2003. Idag är Karin Mamma Andersson en av våra internationellt mest hyllade svenska konstnärer. Hennes konstnärskap har presenterats på många prestigefulla institutioner och museer världen över, hennes verk finns representerade i många namnkunniga internationella samlingar och hon representeras av de välrenommerade galleristerna David Zwirner i New York och Stephen Friedman i London.

Karin Mamma Anderssons målningar besitter alltid en märkvärdig attraktionskraft. Som betraktare sugs vi in i målningarnas andeväsen och berättelser. På ett förbluffande sätt lyckas hon locka och förmedla sina berättelser utan att tala om vad de exakt handlar om. För några svar vill hon inte ge på den konstanta frågan: men vad är det egentligen som händer? Istället uppmanas betraktaren till den egna tolkningen. Och har vi ögonen öppna hittar vi alltid någonting nytt, någonting oväntat och icke förutsägbart. Här finns också spår av en mångbottnad tradition genom äldre tiders konstnärer. Inspiration som hämtats från bland andra Paul Gauguin, Edvard Munch, Helmer Osslund, Sven Erixson och kanske framförallt husguden Dick Bengtsson.

I Karin Mamma Anderssons produktion från slutet av nittiotalet återkommer ofta barnen som huvudpersoner i målningarnas berättelser. Vilket hon har berättat inte är så konstigt, själv var hon småbarnsmamma under denna period och det var just kring barnen som det dagliga livet kretsade. Auktionens målning är just ett sådant tydligt exempel där karaktärerna sprider sig som ett myller över hela målningens yta. Och vilken scen som utspelar sig, vilken historia det är som berättas - det vet bara Karin Mamma Andersson själv.