13. Uno Åhren, taburett, Swedish Grace, 1920-tal

Objektsbeskrivning
UNO ÅHRÉN, tillskriven, taburett, sannolikt utförd av snickarmästare Emil Janson, Sverige omkring 1923, sex svärtade ben, fotavslut i form av lejontassar, stoppad sits klädd i grå sammet med en djuphäftad knapp, höjd 46, diameter 63 cm; omklädd och restaurerad
HISTORIK
Uno Åhréns möbler från 1920-talet prisades världen över för sin elegans och sitt personliga formspråk. Åhrén var tillsammans med Gunnar Asplund och Carl Hörvik m.fl. med och skapade det som vi idag känner som Swedish Grace. Redan under Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 satte Åhrén agendan med en rad exklusiva och unika möbler. Stilen var influerad av historiska referenser men förpackade i ett elegant och modernt uttryck. Ett exempel är sekretären som utfördes av snickarmästare Emil Janson, med ben i form av lejontassar och ett stramt överstycke (se bild). Även i möblerna som han i samarbete med Anna Petrus och Estrid Ericson ritade för Svenskt Tenn under 1920-talet blandas djärva former med barocka detaljer såsom djurfötter. I en välavägd harmoni mellan stiliserade detaljer och elegans skapade Åhrén ett uttryck typiskt för Swedish Grace. Hans klassicerande möbler från Parisutställnignen 1925 är idag representerade på Nationalmuseum. Taburettens klassiska form och de sex säregna benen med hans typiska avslut i form av lejontassar visar just på både det historiska influenserna och den eleganta helheten typiskt för svenskt 1920-tal.
LITTERATUR
Jämför möbler som visades på Jubileumsutställningen 1923 och bilder på Åhréns snarlika alster.
Wettergren, Erik, L'art décoratif moderne en Suède, Museet, Malmö, 1925, s. 154.