1021. Sengustaviansk taburett tillskriven Ephraim Ståhl

Objektsbeskrivning
EPHRAIM STÅHL (stolmakare i Stockholm 1794-1820/21, kunglig hovstolmakare 1800-1809) tillskriven, taburett, sengustavianskt stockholmsarbete, sannolikt formgiven efter Louis Masreliez ritningar, träskuren dekor, massiv mahogny och fanerad björkstomme, slät sarg, korslagda ben med avslutande tassfötter, tvärslå med trissa och bladhölster, sidorna med linser, sarger märkta 9-10, sitthöjd 44, 51 x 45 cm; äldre förstärkningar, smärre lagningar och kompletteringar
LITTERATUR:
Göran Alm: När franskt blev svenskt - den franska konstnärsfamiljen Masreliez i Sverige under 1700-talet, Lund 1991, sidan 168 jämför ritning av Masreliez för möbler till Gustav IV Adolfs konseljrum
Jan Mårtensson: Sophia Albertina - en prinsessas palats, Stockholm 2006, sidan 71 jämför taburetter i Audiensrummet på Sophia Albertinas palats
Eva Nordenfelt: Ephraim Ståhl en kunglig stolmakare, Stockholm 2007, sidan 124 jämför tassfötter, sidan 152 banketter
Stockholms Auktionsverk, Klassiska, hösten 2015, nr 1047, jämför fyra taburetter tillskrivna Ephraim Ståhl
Louis Masreliez tillhör en av den sengustavianska erans mest tongivande formgivare av inredningar och möbler för den kungliga familjen. Han formgav sittmöbler under stark influens av antikens möbelbestånd, från studietiden i Italien och de arkeologiska utgrävningar som pågick. För både prinsessan Sophia Albertinas audiensrum och Gustav IV Adolfs konseljrum ritade Masreliez starkt antikiserande möbler, i Kungliga biblioteket finns en bevarad ritning för det sistnämnda projektet som visar en närbesläktad taburett med korslagda ben och tassfötter. Mycket snarlika taburetter återfinns också fortfarande, i förgyllt utförande, på Sophia Albertinas palats vid Gustav Adolfs torg i Stockholm.
Auktionens taburett är av samma mått som fyra identiska taburetter som såldes på Stockholms Auktionsverks Klassiska, hösten 2015, där sargerna var märkta 1-2, 3-4, 7-8, 11-12. Sannolikt har alltså denna taburett, med numrering 9-10, ingått i samma serie som ursprungligen omfattade minst ett halvt dussin. Taburetternas format antyder att de ursprungligen tillverkats för en officiell miljö, sannolikt av den främste stolmakaren för tiden Ephraim Ståhl, vars suveräna sittmöbler ofta formgivits av just Louis Masreliez. Användandet av den exotiska mahognyn i sittmöbler är också intimt förknippat med Ståhl, som gjort flera kända exempel i materialet.