2188. Carl Eldh, Linnea

Droit de suite

Objektsbeskrivning
CARL ELDH
1873-1954
Linnea - stående naken flicka
Signerad Carl Eldh samt signerad och daterad C.J. Eldh Paris 1900. Brunpatinerad brons, höjd 33,5 cm.
Komponerad 1902
Gjutarstämpel Herman Bergman Fud.

LITTERATUR
Karl Asplund: Carl Eldh, SAK, Stockholm 1943, sidan 70, monumentalskulpturen i marmor avbildad på plansch 8, verket är utförligt omskrivet på sid 70-71.

Linnea är ett av Carl Eldhs absoluta nyckelverk och blev krönet på hans parisstudier 1897-1904. Verket gjorde stort intryck på publiken när det presenterades i monumentalformat i marmor på Salongen i Grand Palais 1902. Linneas rörelser var influerade av fransk skulptur, men där fanns också nordiska drag.

"Hon skulle kunna passera som en Susanna inför domare eller en vit slavinna inför sheiken, men för en svensk förefaller det ändå som om det andades en sval fläkt av uppsvensk skogssommar kring den unga gestalten. Hon har gått in i folkmedvetandet som en av de riktigt nationella tillgångarna i vår skulpturskatt." (Karl Asplund)

Hos Eldh fanns en värme och ridderlighet i förhållande till det andra könet som Zorn saknade. Asplund sammanfattar Eldhs förhållande till det nakna i följande mening:

"I sin rent lidelsefulla dyrkan av den sköna kvinnokroppen avviker han väl inte från de flesta skulptörer, i fråga om konsten att bemästra motivet och samtidigt icke slappna i känslan tillhör han de få utvalda."

Så blev det också succé på Salongen 1902. Carl Eldh fick guldmedalj för skulpturerna Linnea och Modersorg.