2098. Bruno Liljefors, Tornseglare

Objektsbeskrivning
BRUNO LILJEFORS
1860-1939
Tornseglare
Signerad och daterad B. Liljefors -86. Olja på duk, 41 x 56 cm.
PROVENIENS
Brukspatron Mårten Waern, Billingsholm, Dalsland
Bukowski Auktioner, Internationella Höstauktionen 1990, auktion 475, katalognr 69
UTSTÄLLD
Bruno Liljefors - i det vildas rike, Läckö slott 1982, katalognr 15
Bruno Liljefors, Stiftelsen Modums Blaafarvevaerk, 1991, katalognr 16
Vårutställning, Åmells Konsthandel, Stockholm 2003, katalognr 16
LITTERATUR
Pontus Grate: En blick på Bruno Liljefors 1880-talsmåleri, utställningskatalog Läckö slott 1982, avbildad och omnämnd sidan 18
Månadsjournalen, augusti 1982, avbildad i interiör sidan 48 samt över sidorna 52-53
Allan Ellenius: Bruno Liljefors - Naturen som livsrum, Stockholm 1996, avbildad sidan 39
.
.
Bruno Liljefors skildrade under hela sin konstnärskarriär naturen och det vildas rike. Nyåret 1879 började han ta lektioner för Uppsala universitets ritlärare Carl Gustaf Holmgren och senare samma år blev han antagen vid Konstakademien i Stockholm. Påföljande sommar gjorde han tillsammans med konstnärskamraten Johan Tirén den obligatoriska studieresan utomlands. Via Danmark och Düsseldorf hamnade Liljefors i Freilassing nära Salzburg. Han sökte sig där till den varmt beundrade konstnären Carl Friedrich Deiker (1836-1892) som enligt Liljefors var en "urstyf djurmålare" och dessutom liksom han själv jägare. Han vistades även en tid under 1884 i den svenska målarkolonin i Grez-sur-Loing utanför Paris. Tre år senare bosatte han sig i Kvarnbo vid Hågaån utanför hemstaden Uppsala.
.
Under sin vistelse i Frankrike på 1880-talet tog Liljefors intryck av det förhärskande friluftsmåleriet, men också av den japanska konstens asymmetri. Under 90-talet övergick han alltmer till att i stort upplagda verk skildra djurens rörelser oh placera in dem som delar i en helhet. Några år på tiotalet blev målningens yta ett nät av färgfläckar, medan han under sin sista tid framför allt varierade tidigare lösningar och motiv.
.
Det var på 1860-talet som de japanska målningarna och träsnitten gjorde sitt segertåg över Europa. Denna konst var präglad av den zenbuddistiska religion vars innersta strävan var att genom meditation förstå livet omedelbart, intuitivt, utan förnuftets eller analysens hjälp. Konstnärerna ville uttrycka det flyende ögonblicket med hjälp av överraskande perspektiv och asymmetrisk disposition och momentana rörelser. Den japanska konsten, så även fotografiet, bröt upp gränserna för de vid centralperspektivet bundna bildkonventionerna.
.
I auktionens målning skildrar konstnären två tornseglare (apus apus) som i en diagonal flykt avtecknar sig som skuggor mot den ljusa sommarängens blommor - en symfoni av vallmor, prästkragar, blåklockor, smörblommor och hundkex i vita skira skyar. Med sin eteriska kroppsbyggnad möjliggör seglarna en snabb, svängig glidflykt över marken och de lieformade vingarna är nästan horisontellt utsträckta. Kompositionen saknar helt horisont vilket anspelar på japonismen och dess närperspektiv. Målningen uppvisar en exceptionell friskhet i utförandet där ljus, luft och färg är rådande.