247. Cecilia Edefalk, Double White Venus

Droit de suite

Objektsbeskrivning
CECILIA EDEFALK
född 1954
Double White Venus
Signerad och daterad på baksidan Cecilia Edefalk 2004. Tempera på duk, 240 x 175 cm.
PROVENIENS
Brändström & Stene, Stockholm
UTSTÄLLD
Focus: Cecilia Edefalk, The Art Institute of Chicago, USA 2006
Cecilia Edefalk in der Antikensammlung, Kunsthalle zu Kiel, Kiel 2007
Time & Memory: Cecilia Edefalk & Gunnel Wåhlstrand, Parasol Unit Foundation for Contemporary Art, London 2011-2012
LITTERATUR
Cecilia Edefalk, in der Antikensammlung, der Kunsthalle zu Kiel, 2007, jämför sid 74
"Jag är en konstnär som arbetar med andlighet och respekt för djur, natur och människor. Jag arbetar inte med massmedia eller reklam i någon form över huvudtaget, punkt!"
Ur Sveriges Radios Sommar från 2013 där Edefalk gör upp med sin text i Nationalencyklopedin
En stjärnklar majkväll i London år 2000 besökte Cecilia Edefalk den privata medlemsklubben Chelsea Arts Club. Bakom klubbhuset finns en gammaldags engelsk trädgård där det växer liljor och rosor. Där ute under stjärnhimlen hände någonting, som Cecilia Edefalk beskriver som en uppenbarelse. Hon hörde ett skarpt ljud och såg som i blixtljus en vit upplyst silhuett. Dagen därpå gick hon tillbaka till trädgården. Som i en grotta av fikonträd och grönska såg hon en skulptur av en klassisk vit Venus. Hon tog en bild av skulpturen, ett fotografi som resulterade i en serie målningar av en staty av en kvinnokropp med avhuggna armar. Alla målningar har samma titel - Double White Venus.
Metoden med omtagningar använde hon första gången i arbetet med "sololjemålningarna" i genombrottsutställningen En annan rörelse 1990, där samma motiv repeteras sju gånger. Här var utgångspunkten ett reklamfoto, där hon valde att utesluta själva produkten. Kvar blev en outgrundlig rörelse, där en man smeker eller möjligen stöter ifrån sig en kvinna, som vänder ryggen åt betraktaren.
Ofta handlar Edefalks verk om bilder av andra bilder, som i serien med små blå målningar av ett romerskt marmorporträtt av Marcus Aurelius där hon undersöker samma objekt i olika vinklar i förhållande till månens position under en hel månfas. Återigen undersöker hon måleriets mekanik och seendet av de färdiga målningarna. Hon är i alla avseenden en konceptuell konstnär. Hennes måleri är återhållsamt och i likhet med konstnärer som Luc Tuymans reducerar hon bildinnehållet för att göra det som återstår mer tydligt.
Cecilia Edefalk har genom sin andliga mottaglighet en speciell relation till djur, natur och människor. Hon upprättar en intuitiv förbindelse med historiska gestalter på andra sidan som hon för dialog med. Den här betraktelsen är en stor del av hennes konstnärskap och många gånger är hennes verk kopplade till en stark andlig upplevelse.
Cecilia Edefalk räknas som en av Sveriges mest internationellt kända konstnärer. Hon gick ut Konsthögskolan i Stockholm 1987 och hade sin första separatutställning i Malmö 1988. Hon finns representerad på flera viktiga internationella museer och gallerier, bland annat prestigefyllda Gladstone Gallery i New York.
"Amidst the over-abundance of visual information produced by technology and the media today, what particular role could possibly be ascribed to the handmade image? One characteristic appropriate to some current painterly practices is 'scarcity'. It certainly fits the work of Swedish painter Cecilia Edefalk. A painting by Edefalk is a rare thing, and one gets the feeling that this scarcity is not an accidental feature, something that could be overcome through intensified labour. Her images are few, and they seem to rely upon the considerable time-span that keeps them apart."
Daniel Birnbaum, Utdrag ur artikeln Slow motion, Frieze Magazine, september 1996