243. Helena Blomqvist, The Elephant Girl

Droit de suite

Objektsbeskrivning
HELENA BLOMQVIST
född 1975
The Elephant Girl
Signerad, numrerad och daterad på baksidan Helena Blomqvist 5/6, 2011. Digital fine art print, 109 x 86 cm.
PROVENIENS
Angelika Knäpper Gallery, Stockholm
Plötsligt befinner vi oss i en helt ny värld. Liksom Alice i sagan om Underlandet faller vi ner genom hålet, slår upp våra ögon och blickar förvånat runt i en annorlunda verklighet. Det är en alldeles speciell värld vi har landat i - en värld som tillhör Helena Blomqvist.
Som en av våra mest uppskattade samtidskonstnärer har hon valt det traditionella fotografiet som sitt medium men arbetar egentligen så långt vi kan komma från det vi vanligtvis förknippar med en fotografs vardag. Istället föregås hennes bilder av en lång och mödosam arbetsprocess där hon successivt skapar sina bilders världar, bokstavligt talat. Varje liten detalj arbetas fram, iscensättningen av miljön och det som där skall utspelas, de olika karaktärerna med sina individuella uttryck - allt är av största betydelse och utfört med beundransvärd precision. Sedan fotograferas bilden och därefter bearbetas den till fulländning med datorns hjälp.
Helena Blomqvist har alltsedan debuten trollbundit sin publik med sin drömlika bildvärld. Fört oss in i det undermedvetna och berättat sagor från en annan värld. 2012 visade Fotografiska i Stockholm en stor separatutställning med hennes bilder som blev mycket uppmärksammad. Auktionens The Elephant Girl är titelbilden ur serien med samma namn, som första gången visades på Angelika Knäpper Gallery i Stockholm. Joanna Persman recenserade utställningen i Svenska Dagbladet:
"Inga blodspår eller rasslande kedjor, ändå är det lätt att drabbas av en rysning inför Helena Blomqvists fotocollagesvit The elephant girl. Hennes senaste bilder är tömda på färger som en åderlåten kropp. Varje scen badar i ett kusligt, blågrönt dis. Den suggestiva ljussättningen låter oss inte avgöra tiden på dygnet. Desto tydligare framstår årstidsväxlingarna med blommande träd ena gången och ett snötäcke andra gången.
Små flickebarn, iklädda långa volangklänningar, är söta som älvor, men har vålnaders outsägliga trötthet i blicken. En av dem lider av elefantiasis som har missbildat hennes ansikte och ben. Alla poserar framför kameran som om de härmade modeller i Lade Hawardens eller Julia Margaret Camerons iscensatta tablåer.
Blomqvists fantasieggande fotoberättelser svävar ofta mellan det jordnära och häpnadsväckande. Som i Henry James fenomenala roman Skruvens vridning sammanlänkar hon det spökaktiga med det gåtfulla i det mänskliga psyket. Ett motgift mot rädslan för det okända är empati och kärlek."