185. Karin Broos, Det stora blå I

Droit de suite

Objektsbeskrivning
KARIN BROOS
född 1950
Det stora blå I
Signerad och daterad på baksidan Karin Broos 2010. Akryl på duk, 105 x 170 cm.
PROVENIENS
Galleri Christian Larsen, Stockholm
UTSTÄLLD
Karin Broos - Speglingar, Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm 2011
Karin Broos - Speglingar, Värmlands Museum, Karlstad 2011-2012
LITTERATUR
Karin Broos & Alma Löv Museum: Karin Broos - Speglingar, Värnamo 2011, avbildad på omslaget samt i verkförteckningen
"Varje tid bär sina bilder. Tills de kläcks, oberoende av varandra. I sin ateljé på Alma Löv i Värmland slutför Karin Broos just nu en stor målning av ett mycket litet spädbarn. Tryggt liggande på ett havsblått, virvlande och vadderat sidenöverkast, ackompanjerar det världen med ljustonade fingertoppar, ivriga fötter, stora ögon och koncentrerad mun. En nyfödd tidsbild. Framför Karin Broos staffli minns jag mina egna barn som små och mig själv som liten. För här syns också något mer än bilden av bebin som kommunicerande individ - könsneutralt klädd i vitt. Intill det vakna spädbarnet ligger en kvinna med ryggen till. Hennes bortvändhet oroar och lugnar. Föreställer hon barnets mamma som vilar sig? Eller inte orkar? Är hennes rygg samtidigt en bild för tillit och beskydd? En vardaglig moder Maria som lagt sig ner, förvissad om att barnet inte kan göra sig illa."
Jessica Kempe, Dagens Nyheter 2010-08-04
När Karin Broos precis hade målat bilden med barnet var författaren Klas Östergren på besök i hennes ateljé. Han tyckte mycket om verket och ville ge en titel till målningen. Han ringde två dagar senare och sa att den skall heta Det stora blå. Verket är det första ur en serie målningar med samma namn och räknas som centrala för Broos konstnärskap. Det stora blå gestaltar en mamma som ligger med ryggen mot sitt lilla spädbarn på ett djupblått överkast. Scenen signalerar fara och övergivenhet och precis som titelns dubbla betydelse handlar den både om ett melankoliskt känslotillstånd och bär samtidigt associationer till ett vidsträckt hav. Kropparna liksom flyter på det blå täckets böljande vågor och tankarna rör sig till Karin Broos många målningar av kvinnor i vatten. Vi har alla en relation till vatten, vi föds till liv ur vatten och utan vatten kan inget leva. Målningen blir en bild av livsloppet där modern och barnet representerar dubbletter av samma liv där varje människa måste lämna sin barndom och samtidigt möta den saknaden, något som det lilla barnet ännu inte kan föreställa sig.
Broos är utbildad vid Kungliga Konstakademien i s'Hertogenbosch i Holland men har bott och varit verksam som konstnär i Värmland sedan 1975. Tillsammans med maken Marc Broos driver hon Alma Löv Museum i Värmland. Karin Broos fick sitt genombrott i samband med en utställning på Kristinehamns konstmuseum 2008, vilken följdes av utställningar hos exempelvis Borås Konstmuseum, Christian Larsen Gallery samt Sven Harrys konstmuseum. Under hösten 2015 visar hon en stor separatutställning på Prins Eugens Waldemarsudde. Broos finns representerad bland annat på Moderna Museet i Stockholm, Statens konstråd, Ystad konstmuseum, Värmlands Museum, Eksjö museum och Dalarnas museum.

Ändringar
PROVENIENS
Galleri Rämmens herrgård, Värmland