1144. Jean-Michel Basquiat, Untitled

Objektsbeskrivning
JEAN-MICHEL BASQUIAT
USA 1960-1988
Untitled
Utförd 1981-82. Färgkrita på papper, 86,5 x 56 cm.
Executed 1981-82. Crayon on paper.
PROVENIENS
Jean-Michel Basquiat, New York
Tom Warren, New York
Pat Hearn Gallery, New York
Donald Baechler, New York
Tony Shafrazi Gallery, New York
Gagosian Gallery, New York
Privat samling
LITTERATUR
Tony Shafrazi Gallery: Jean Michel Basquiat, New York 1999, avbildad sidan 30
Jean-Michel Basquiats verk befolkas ofta av skelett och skallar täckta med koder, ord, bokstäver och diagram. Närvaro uttrycks med frånvaro i de spöklika kropparna, de lösryckta huvudena och de överstrukna orden. Verkens karaktär är spretig, spontan och smutsig, som en teckning som görs under ett telefonsamtal eller i marginalen av anteckningsboken.
Jean-Michel Basquiats afroamerikanska identitet manifesteras genom hela hans konstnärskap och han visade vad det innebar att vara en svart man i USA. Många av hans stilistiska grepp hämtades från den afro-amerikanska estetiska traditionen och som en fortsättning av hans tidiga graffiti använde han sig ofta av text i målningarna.
Jean-Michel Basquiats liv spände över ett historiskt skifte i konsten med sitt epicentrum i New York, från Pop till Neo-expressionism. Med en mäktig vän i Andy Warhol och med konst i en nydanande expressionistisk graffitistil blev han en av huvudpersonerna i 80-talets New York.
New York översvämmades den här tiden av unga människor som drömde om att bli rock-stjärnor, konstnärer, dansare och skådespelare. En ny bohemisk generation höll på att växa fram och de skapade en vild scen för musik, mode och konst. Konstnärer experimenterade med nya medium och kombinerade musik, film, måleri och mode och uttrycksfullheten kände inga gränser. Parallellt växte finansmarknaden explosionsartat och de nya unga förmögna fick epitetet Yuppies (young urban proffessionals). Att göra konstklipp och att profilera sig som samlare var på modet vilket gynnade den nya uttrycksfulla konstnärsgenerationen.
Jean-Michel Basquiat etablerade sin konstnärliga persona SAMO (same old shit) tillsammans med vännen Al Diaz och deras graffiti med kryptiska sentenser syntes på byggnader över hela Manhattan och strategiskt nära gallerierna i SoHo. Basquiat var karismatisk och blev en profil i New Yorks nöjesliv. Han började uppträda i TV med sitt musikband Gray och de spelade på nattklubbar runt om i staden. Många hänfördes av hans strålglans och en kväll träffade han Andy Warhol som blev tagen av hans genialitet. Basquiat lämnade restaurangen där de satt men kom snart tillbaka med en fortfarande våt målning av dem bägge och ett samarbete dem emellan påbörjades.
Basquiats genombrott som konstnär skedde 1980 med grupputställningen The Times Square Show som ledde till representation vid Anna Nosei Gallery. Han fick en ateljé i källaren under galleriet där han färdigställde den separatutställning som visades året därpå. Med en strålande recension i Art Forum med rubriken A radiant child hamnade han i ett internationellt strålkastarljus.
Flera mäktiga intressenter flockades kring konstens nya stjärna och Basquiat fick snart erbjudande från Larry Gagosian. 1983 åkte han till Los Angeles för att installera sin utställning på Gagosian Gallery i West Hollywood tillsammans med sin flickvän, den då okända Madonna. Basquiat målade ofta iförd dyrbara Armanikostymer som han sedan bar på offentliga tillställningar alldeles nedfläckade av färg.
Hans färgstarka liv hade en mörk baksida och hans flitiga användning av droger tog till slut hans liv. Endast 27 år gammal hittades han död av en överdos. Hans liv hade präglats av tidens fixering vid kändisskapet men det var först efter hans död som hans riktiga storhet som konstnär verkligen kom att bekräftas.