7. Niki de Saint Phalle, Nana

Droit de suite

Objektsbeskrivning
NIKI DE SAINT PHALLE
Schweiz 1930-2002
Mini Nana Acrobate
Bemålad resin, höjd 20 cm.
Utförd 1968-70
Painted resin. Executed around 1968-70.
The work will be included in the online Catalogue Raisonné of the "Nanas" of Niki de Saint Phalle, scheduled to be published in October 2014.
PROVENIENS
Galerie Burén, Stockholm
Det första man tänker på när man hör namnet Niki de Saint Phalle är en Nana. De glädjefyllda modersfigurerna med de voluminösa kropparna i härligt kraftfulla färger som existerar i otaliga former, storlekar och utföranden. Alltifrån små figurer till flera meter höga. Genom en Nana kan man vandra, en annan har bröst som är fontäner, en tredje står på huvudet och en fjärde dansar förnöjsamt. Dessa skulpturer, hyllningen till all världens kvinnor, har en märkvärdig förmåga att beröra sin publik. De märkliga, barockliknande figurerna med sina fantastiska dekorationer har förärat Niki de Saint Phalle en alldeles särskild plats inom konsthistorien och betraktas idag som ikoner från sin tid.
Nikis far var fransman och modern amerikanska, hennes uppväxt delades därför mellan New York och Frankrike. Karriären inleddes som fotomodell med bilder publicerade i bland annat Vogue och Life. I tjugoårsåldern gifte sig Niki med barndomsvännen och musikern Harry Matthews och inom några år föddes dottern Laura och sonen Philip. 1953 drabbades Niki av ett nervöst sammanbrott. Som terapi börjar hon måla och inser snart att det gör henne bättre. Av konstnärsvänner uppmuntrades hon att fortsätta och den unga familjen flyttade en period till Mallorca. I Spanien finner Niki stor inspiration i Antonio Gaudís konstnärskap och kanske särskilt i hans Park Güell i Barcelona som föder idén att någon gång skapa en egen skulpturträdgård.
Efter att familjen återvänt till Paris i början av sextiotalet separerar Niki och Harry. Niki inleder ett samarbete med konstnären Jean Tinguely och snart lever de tillsammans. Som ensam kvinna blir hon en del av konstnärsgruppen Nouveau Réalistes med bland andra Tinguely, Christo, Klein och Arman. Niki blir nu berömd för sina shooting paintings där hon på en träpanel ställde behållare med färg som täcktes med gips. Därefter restes konstverket och med ett .22 kalibrigt gevär sköt hon sedan mot det. Kulorna genomborrade färgbehållarna och helt okontrollerat flöt färgen ut över gipsen. Detta nya sätt att skapa ett konstverk var, föga förvånande, helt nytt och Niki reste runt i hela världen och uppträdde med sina shooting sessions, däribland till Sverige.
Niki och Jean var mycket goda vänner med den amerikanske konstnären Larry Rivers och hans fru Clarice. En dag 1964 såg Niki ett porträtt Rivers målat av sin gravida hustru. Porträttet och Clarice graviditet inspirerade Niki att skapa sin egen tolkning - världens första Nana såg dagens ljus. Under årens lopp skulle dessa figurer vidareutvecklas från ett porträtt av Clarice till en symbol för all världens kvinnor, den i allt övergipande "everywoman". Den första utställningen med Nanas ägde rum året efter på det legendariska Alexander Iolas Gallery i New York och många fler skulle följa.
För oss svenskar är Niki och hennes Nanas kanske mest förknippade med projektet Hon - en katedral som presenterades på Moderna Museet i Stockholm sommaren 1966. Tillsammans med Jean Tinguely och PO Ultvedt byggdes en gigantisk Nana där Niki ansvarade för utsidan och de båda övriga för insidan. Genom denna drygt tjugo meter långa jättekvinnas sköte vandrade publiken in till en fantastisk värld med biograf, en bar, en rutschkana och olika rörliga skulpturer. Utställningen och fenomenet Nana blev berömt världen över. Idag välkomnas publiken till Moderna Museet av Nikis skulpturgrupp Paradiset vars inbjudande stora, glada och frodiga kvinnofigurer skapades till världsutställningen i Montreal och därefter skänktes till Moderna Museet.