Jean-Michel Basquiat The Radiant Child

Se dokumentären om Jean-Michel Basquiat. Hans liv spände över ett historiskt skifte i konsten, från Pop till Neo-expressionism, från hip till hype.

Jean-Michel Basquiat, Untitled (beskuren)

Jean-Michel Basquiat The Radiant Child (2010) Se dokumentären på Youtube här

 

När Basquiat föddes 1960 hade Pop-decenniet just börjat. Serie­teckningar, teve och reklam var råmaterialet och massmedierna plattformen. Popkonsten krattade manegen för Neo-­expressionismen och dess estetik och hype. Pop är att göra det enklaste och Warhol skrev att ”vem som helst kan göra vad som helst” och att konstnärskapet var ”just another job”. Han applicerade löpande-band metoden på sin konst och han kallade sin ateljé för the Factory.

På 70-talet översvämmades New York av unga människor som drömde om att bli rock-stjärnor, artister, dansare och skådespelare. En ny bohemisk generation höll på att växa fram och de skapade en vild scen för musik, mode och konst. Konstnärer experimenterade med nya ­medium och kombinerade musik, film, måleri och mode och uttrycksfullheten kände inga gränser.

Jean-Michel Basquiat etablerade sitt konstnärliga ­persona tillsammans med vännen Al Diaz: SAMO (same old shit) och deras grafitti med kryptiska sentenser syntes på byggnader över hela Manhattan och strategiskt nära ­gallerierna i SoHo. Det här var början till hans konst­karriär och 1979 gick vännerna skilda vägar och runt om i SoHo kunde man då läsa ”SAMO IS DEAD”.

Basquiat var karismatisk och blev en profil i New Yorks nöjesliv. Han började uppträda i TV med sitt band Gray och de spelade på nattklubbar runt om i stan. Många hänfördes av hans strålglans och på en restaurang träffade han Andy Warhol som blev tagen av hans genialitet. Basquiat lämnade lokalen men kom snart tillbaka med en fortfarande våt målning av dem bägge och ett samarbete dem emellan påbörjades.

Basquiats genombrott som konstnär skedde 1980 med grupputställningen The Times Square Show som ledde till representation vid Anna Nosei Gallery. Han fick en ateljé i källaren under galleriet där han färdigställde den separat­utställning som visades året därpå. Med en strålande recension i Art Forum med rubriken ”A radiant child” hamnade han i ett internationellt strålkastarljus.

Flera mäktiga intressenter flockades kring konstens nya stjärna och Basquiat fick snart erbjudande från Larry Gagosian. 1983 åker han till Los Angeles för att installera sin utställning på Gagosian Gallery i West Hollywood tillsammans med sin flickvän, den då okända Madonna. Basquiat målade ofta iförd dyrbara Armanikostymer som han sedan bar på offentliga tillställningar alldeles ned­fläckade av färg.

Hans färgstarka liv hade en mörk baksida och hans flitiga användning av droger tog till slut hans liv. Endast 27 år gammal hittades han död av en överdos. Hans liv hade präglats av tidens fixering vid kändisskapet men det var först efter hans död som hans riktiga storhet som konstnär verkligen kom att bekräftas.

Basquiats svarta identitet manifesteras genom hela hans konstnärskap och han visade vad det innebar att vara en svart man i Amerika. Många av hans stilistiska grepp hämtades från den afro-amerikanska estetiska traditionen och som en fortsättning av hans tidiga graffiti använde han sig ofta av text i målningarna. Målningarna befolkades ofta av skelett och skallar täckta med koder, ord, bokstäver och diagram.

En betydelsefull referens för Basquiat var Grey’s ­Anatomy, den berömda anatomiläroboken som hans mamma gav honom under en sjukhusvistelse i barndomen. Bilderna av den mänskliga kroppens uppbyggnad och blandningen av text och bild var en återkommande inspirationskälla för Basquiat. I Basquiats målningar blir pojkar aldrig män, utan skelett och skallar. Närvaro uttrycks med frånvaro i de spöklika kropparna, de lösryckta huvudena och de överstrukna orden. Målningarnas karaktär är spretig, spontan och smutsig, som en teckning som görs under ett telefonsamtal eller i marginalen av anteckningsboken.

1144. JEAN-MICHEL BASQUIAT Untitled
Utförd 1981-82. Färgkrita på papper, 86,5 x 56 cm.
Executed 1981-82. Crayon on paper.

 

För mer information kontakta

Sofie Bexhed
08-453 67 54 • sofie.bexhed@auktionsverket.se

Ebba de Faire
08-453 67 35 • ebba.de.faire@auktionsverket.se